Időnként illene csinálnom egy mérést valamilyen programmal, hogy mennyiket és milyen útvonalakon tekerek a városban bringások után kutatva. A mai karikám igencsak kitűnne az eddigiek közül, 10-15 km-re saccolnám. Ennek köszönhetően a merítés is jó nagy volt, rengeteg biciklissel találkoztam.
Attilát (26) - akit a futárok csak Ragi vagy RaggAtiként ismernek - volt a legnehezebb nem észrevenni, hiszen ezzel az óriás fehér putonnyal már messziről világított a Bajcsy-n. Már csak annak kellett szurkolnom, hogy ne épp két csomag közti rohanásban legyen. Szerencsémre pont akkor végzett az utolsó körrel. :)
Mivel foglalkozol?
- Munkaidőben futár vagyok, azon kívül meg fotózok és videózok.
Mióta futárkodsz?
- 3 éve. Először a Hajtás Pajtásnál kezdtem kis bringával, rá két hónappal üresedés volt cargora, kipróbáltam, beleszerettem, majd 1 évet Németországban kocsival futárkodtam, hazatérve pedig a GLS-nek, ismét bringával.
Miért választottad a futárkodást?
- Mert itt magamnak oszthatom be az időmet, és ez nagy szabadságot jelent számomra.
Értem, és annak mi az oka, hogy nem egy normál, kétkerekű, mezei bringával csinálod ezt, hanem helyette egy ilyen nagy dobozzal?
- Már a cargo is szerelem volt első hajtásra, de ott nem volt megállás. De leginkább a kihívás, hogy olyan csomagokat is felpakoljak és elvigyek, amiket egy átlag vagy kétkerekű teher bringával nem tudnék, vagy csak jóval körülményesebben. A legnagyobb hátránya, hogy hosszú távra nem alkalmas.
Na és akkor a munkaeszköz. Ő miféle, fajta?
- Ez egy cargo trike-ként ismert, elektromos rásegítésű, 7 fokozatú, Alfine agváltós, 3 kerekű bringa, hátul egy nagy dobozzal.
A GLS és a Hajtás Pajtás együttmőködésének köszönhetően az 5. kerületben az autós futárokat ilyen bringákkal váltottuk ki. Jelenleg 5 ilyen trike-kal és egy elektromos autóval dolgozunk.
Van neve?
Ragi trike a becenevemből, vagy 4-es trike, mert ez készült el a negyedikként.
Mennyi csomag fér bele?
- Ez nagyban függ a csomagok méretétől. Volt, hogy 60 dobozzal tele volt, máskor meg 120 dobozt is bele tudtam pakolni. A legnagyobb súly, amivel meg voltam pakolva, az kb. 3-400 kg lehetett.
Egy nap hány db csomagot szállítassz ki?
- Mostanában 80-100 darabról indul, és innen megy felfelé a szám.
És ha ezt “kilóméteresíteni” kellene?
- Tekerni kevesebbet tekerek, inkább séta a nagy része, mert annyira sűrűn vannak a címek, hogy sétával egyszerűbb, illetve épületen belül meg a liftezés, lépcsőzés a sok.
Miben másabb ezzel közlekedni, és szállítani, mint egy normál biciklivel?
- Sokkal szélesebb, ebben egyértelműen másabb. A bringasávokon, amik városszerte ki vannak alakítva, még pont elférek, de az autók között például már nem. Illetve a karókra is nagyon figyelni kell, mert nem azonos távolságra vannak, és nem mindenhol fér el.
Az autósok hogy viszonyulnak ehhez a nagy mérethez? Hamarabb megadják az elsőbbséget?
- Változó. Attól függ milyen nap van. Hét lején még idegesebbek, de közeledve a hétvégéhez egyre engedékenyebbek.
Valami emlékezetes élmény ami ehhez bringához köthető?
- Amikor a kollégákkal azon versenyzel, hogy ki tud minél extrémebb “csomagot” elvinni cargon. Vagy a karácsonyi időszak. Mert akkor igencsak meg vagyok pakolva. Nem csak a dobozban, hanem még rajta is, púposan vannak a csomagok.
Egyébként is szoktál bringázni?
- Igen, fixizek. Egy Neuzer vázat raktunk össze a haverokkal, azt hajtom.
Kedvenc városrészed bringával?
- Belváros, Városliget, Margitsziget, attól függ, hog milyen hangulatban vagyok. Ha jobban van kedvem tekerni, akkor végignézem az összes hidat, ha meg nincs, akkor csak az első kocsmáig, ahová szoktunk járni.
Mi a véleményed a budapesti bringás közlekedésről? Látsz változást az elmúlt évekhez képest? Előnyök, hátrányok?
- Én 3 éve élek Budapesten, és már ennyi idő alatt is sokat fejlődött a város.
Leginkább a tavaszi időszak a legrosszabb, amikor mindenki előveszi a bringáját és el van szokva tőle, mert télen nem tekert, ez egy picit necces szerintem. Illetve ilyenkor még az autósok sem figyelnek annyira, nekik is szokatlan a sok bringás. A nyár meg az ősz abból a szempontból húzós, hogy akkor meg rengeteg a bringasávokban kóválygó turista, egyszerűen nem lehet tőlük normálisan közlekedni.
Mit üzennél az autósoknak, és mit a bringásoknak, mire kellene jobban figyelniük?
- Az autósoknak, hogy használják a tükröket is, és legyenek kicsit türelmesebbek. A bicikliseknek meg azt, hogy ne kapják fel mindenen a vizet.
Melyik fajta bringás vagy? Aki betart minden szabályt, megáll az összes piros lámpánal, vagy pedig az aki együtt él a forgalommal, és adott esetben 1-1 szabályszegés is belefér, ha ezzel nem veszélyeztet senkit?
- A kettő között. Vannak olyan lámpák, ahol naponta többször járok, és tudom, hogy hogyan vált, és merről jöhet akár gyalogos, akár autó, az ilyen helyeken átengedem a bringát. De azért többnyire megállok. Meg attól is függ, hogy egyedül megyek, vagy társasággal, mert ha egyedül, akkor kicsit szabadabban közlekedek, kevésbé tartom a szabályokat, persze figyelni figyelek akkor is. De ha társasággal, például barátnőmmel megyek, akkor vele minden lámpánál megállunk. Már csak azért is, mert ő nem megy át egyiken sem.. :)
Emlékezetes bicajos élmény?
- Tisza-tó körbetekerés. Vagy az Allycat-tek (futárversenyek), ahol szervezőként szoktam részt venni. Illetve a mostani I Bike Budapest, amit a főnökeim szerveztek. Én sem saját bringával voltam kint, hanem a GLS egyik cargojával.
Ha egy szóban kellene megfogalmaznod, hogy mit jelent számodra a biciklizés, akkor mi lenne az?
Szabadságot, feszültséglevezetést.
Mi az ami miatt jobban szereted, mint akár az autót, akár a BKV-t?
- Környezetkímélőbb egyrészt, másrészt pedig, mert gyorsabb akár a tömegközlekedésnél, akár az autónál
Köszönöm, hogy elolvastátok! Remélem tetszett nektek a mai arc is. Továbbra is várom az észrevételeitek, véleményeiteket a sorozattal kapcsolatban. Illetve jöhetnek azok a kérdések, amiket esetleg hiányoltok a beszélgetésekből, és kíváncsiak lennétek mit válaszolnak rá a meginterjúvolt bringások.
A sorozat elérhető facebookon és instagramon is, csekkoljátok:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1651052568257522.1073741844.195048727191254&type=3
https://www.instagram.com/nagymihalyfoto/